De Bordeneurs

De Bordeneurs

voorsprong in onderwijs

Wat wij doen

De Bordeneurs creëren voorsprong in onderwijs.

We doen dat door te helpen verhelderen waar de school van is. 

Juist in tijden van vernieuwingen, veranderingen, lerarentekorten en veeleisende ouders is het nodig om te weten wat je opvattingen en overtuigingen zijn. 

Zodat je kunt handelen naar deze opvattingen.

Met als resultaat dat jullie doen wat de bedoeling is en leerlingen en docenten (weer) met plezier leren en werken. 

Samen creëren

Als je meer zicht hebt op waar je van bent als school of als team dan is de volgende stap om dat te vertalen naar de ervaringen van de leerlingen. Door middel van het maken van een Leerling-etappe brengen wij samen met de docenten en de leerlingen in kaart hoe leerlingen de school, de klas of de activiteiten zelf ervaren. Dit levert inzichten op in de verschillen tussen werkelijkheid en gewenste situatie. Met die inzichten kan het team gerichter werken aan het creëren van voorsprong.

Achtersprong wordt Voorsprong

Wanneer je als school, team en docent weet wat je wilt dat leerlingen ervaren dan kan je beginnen aan het creëren van voorsprong. Dat kan op drie gebieden:

  • systemen / processen;
  • teamdynamiek;
  • onderwijsontwikkeling

Systemen en processen gaan over manieren om de ketting van je school te smeren en de versnelling goed af te stellen.

Bij teamdynamiek kijk je naar de samenwerking in de ploeg. Wie sleurt er op kop? Wie verbergen zich liever in het peleton? Wie rijdt het gat dicht? 

In Onderwijsontwikkeling onderzoek je het handelen van het team in en rond de klas.

Meestal fiets je meerdere parcoursen tegelijk om een optimale voorsprong te creëren.

Met welke vragen kunt u bij ons terecht

  • Hoe kunnen wij prioriteiten stellen?
  • Hoe voorkomen we dat iedereen op zijn of haar eigen eilandje werkt? 
  • Hoe creëren we een doorgaande lijn in ons onderwijs?
  • Help! Vernieuwingen, wat moeten we nu!?
  • Begint de werkdruk toe te nemen?
  • Hoe kunnen we leerlingen een stem geven?
  • Hoe kunnen we de studentparticipatie vergroten?
  • Hoe krijgen we onze leerlingen verantwoordelijk voor het eigen leren?
  • Hoe kunnen we stress bij studenten verminderen?
  • Hoe kunnen wij zorgen dat onze leerlingen met plezier naar school gaan?

Hoe ga je doen wat je belangrijk vindt?

  • Hoe zorgen we ervoor dat we efficiënt werken en meer tijd hebben voor wat we echt belangrijk vinden?
  • Hoe werken we als team goed samen? 
  • Hoe vertalen we wat wij belangrijk vinden naar ons didactische en pedagogisch handelen in de klas.  

Op drie gebieden ondersteunen wij teams: systemen/ processen, teamdynamiek en onderwijsontwikkeling. 

We begeleiden jullie van de bedoeling naar een concreet handelingsplan. 

Close Menu